home
עינת בן אלי

העצמה נשית

עינת בן אלי

  • גיל
    56, נשואה + 3 ילדים
  • עיר
    ראשון לציון
  • עבודה
    3 שנים רכזת תעסוקה בתכנית ״עוצמה״ של משרד העבודה והרווחה בשיתוף עיריית ת״א, המעניקה שירות למשפחות מטופלות במחלקות הרווחה, הסובלות מעוני והדרה. 30 שנה עו״ס בעיריית תל אביב בתפקידים שונים.
dots

הרקע הכלכלי והזהות שלך בישראל הן נקודות פתיחה מכריעות בחברה שלנו, הייחוד בתוכנית "עוצמה" הוא האפשרות לתת תקווה, לקדם שינויים ולהגשים חלומות.

עבדתי שנים רבות בשירותי הרווחה ביפו עם אוכלוסיות שונות ומגוונות, והתפקיד הכי משמעותי שלי היה עו"ס מעקב בשכונת עג'מי, עם אוכלוסייה ערבית בעיקר. טיפלתי במשפחות בעומס אדיר, ופעמים רבות מצאתי את עצמי מתמודדת עם כיבוי שריפות – הוצאת ילדים מהבית, אלימות פיזית, מינית, נפשית, כלכלית, התערבויות בחירום ועוד. נפגשתי עם משפחות ואנשים בודדים הסובלים מקשיים רגשיים, נפשיים, מחלות, בדידות ומצוקה כלכלית קשה ביותר.

מרוב עומס, מטלות ולחץ, אנחנו לא תמיד מצליחים לתת את השירות המיטבי לכל פונה. אני עובדת קשה יום-יום, אבל לפעמים במקום סיפוק וגאווה, אני נשארת עם תסכול ואכזבה. לאורך השנים למדתי קורסים ותואר שני ותמיד נשארים ולמדתי תואר שני בעבודה סוציאלית ותמיד נשארים הרצון והפנטזיה להציל ולסייע לצאת ממעגל המצוקה, אולם המצוקה בקרב המשפחות והילדים הלכה וגברה.
אחרי כל השנים מצאתי את עצמי שוב ושוב בשאלות והתלבטויות סביב היכולת לחולל שינויים משמעותיים והתקווה לשיפור החיים…

 

כבר כילדה התעניינתי באנשים ומגיל צעיר אהבתי להכיר ולפגוש אנשים חדשים ובעיקר סקרנו אותי אנשים מתרבויות שונות ומארצות אחרות. במהלך לימודי בעבודה סוציאלית התמזל מזלי לעבור הכשרה מעשית במחלקת הרווחה ביפו. המדריכה שלי הציעה לי להישאר בה כעובדת סוציאלית ומאז ועד היום אני כאן ביפו. כנראה שלא הייתי מגיעה ליפו בסיטואציה אחרת. יש לי מזל גדול לעבוד במקום משמעותי. יש לי יחסים מורכבים מאוד עם יפו, מצד אחד, אהבה גדולה למקום, לתושבים, סקרנות ועניין. מהצד השני, אני מכירה היטב ומבפנים את הקשיים הגדולים שאיתם התושבים מתמודדים.

 

אחד הדברים שהצליחו להפתיע אותי הוא חוסר הידע בקריאה וכתיבה בשפה העברית של הרבה מאוד תושבים. מדובר בתופעה רחבה של אנשים שחיים פה, חלקם גם נולדו כאן ולא יודעים לקרוא ולכתוב. מדובר בחסם ממשי הגורר בעקבותיו חסמים רבים נוספים. לכן החלטנו ב"עוצמה" לשים על זה דגש ואנחנו מארגנות קורסים לקריאה וכתיבה ברמות שונות, ללא תשלום. המשתתפים לרוב מצליחים להתמיד ולהתקדם ומדווחים על שינוי דרמטי בהתנהלות היום-יומית שלהם. לאחרונה אבחנו שיש קבוצה גדולה של משתתפים המתמודדים עם בעיות של קשב וריכוז, לקויות למידה ועוד, שמעולם לא אובחנו ולא קבלו עזרה בתחום. הקורסים הרגילים שלנו לא התאימו להם ולכן הבאנו מורה להוראה מתקנת כדי לתת להם קורס שיוכל סוף סוף לקדם אותם בנושאי הקריאה והכתיבה.

יש אצלנו קורסים למחשבים, לאנגלית, קבוצות להעצמה נשית, קבוצות רגשיות, אנחנו עורכות מסיבות, חפלות, חוגגות את החגים של כל העדות ויוצאות לטיולים וסיורים. השנה יצאנו יחד לצפות בהצגות על הזמרים אום כולתום ופריד אל-אטרש, ראינו שהנשים היהודיות והערביות מכירות בעל-פה את השירים שהתנגנו בבית הוריהן ושרות יחד וזו הייתה חוויה מרגשת מאוד. היו נשים שסיפרו לנו שהן מעולם לא ביקרו בתיאטרון לפני כן.

 

לאורך כל חיי המקצועיים ובייחוד בתוכנית, פגשתי נשים מיוחדות, חזקות, עוצמתיות, בעלות כוחות גדולים המתמודדות באומץ עם אתגרים, קשיים ומשברים יום-יומיים ועושות מאמצים אדירים והן מצליחות ומנצחות ומוכיחות שגם בתוך הקושי והמצוקה אפשר להישאר אדם שמח, טוב לב, בעל רגישות לזולת, כזה שמסוגל להניח בצד את הצער והכאב.

 

לעיתים קרובות אני מזכירה לעצמי שרק במקרה אני נמצאת בצד הזה של השולחן ובאותה מידה יכולתי להיות בצד השני כמטופלת. במעגל החיים גם אצלי  היו אירועים ומשברים שבהם נזקקתי לעזרה.